~Legenda (Legenda #1)


Marie Lu
Könyvmolyképző 2012
302 oldal
(Legend)
*****
AncsaT fordításában
ISBN: 9789632457031
Moly: 92 %
Goodreads: 4,2

"A hajdani Los Angeles partvidékét elöntötte a tenger. Észak-Amerika két nemzetre szakadt; a Köztársaság hadban áll a Kolóniákkal. A jómódú környéken, az elithez tartozó családba született, tizenöt éves June kivételes tehetség. kötelességtudó, szenvedélyes, a haza iránt elkötelezett, nyitva áll előtte az út a Köztársaság legmagasabb katonai köreibe. A Lake Szektorban, a nyomornegyedben született, tizenöt éves Day a Köztársaság legkeresettebb bűnözője. De a szándékai korántsem olyan elítélendők, mint azt gondolnánk. Ők ketten két külön világban élnek, és talán sosem keresztezné egymást az útjuk, ám egy nap June bátyja gyilkosság áldozatává válik. Az első számú gyanúsított Day lesz. Ezzel kezdetét veszi a mindent eldöntő macska-egér játék, melyben Day kétségbeesett versenyt fut a családja életéért, miközben June elszántan igyekszik megbosszulni bátyja halálát. De az események megdöbbentő fordulatot vesznek. Rájönnek, kettejükben van valami közös, és azt is megtudják, milyen messzire hajlandó elmenni a hatalom, hogy megőrizze titkait."

Marie Lu-ról egyszer valahol azt hallottam, hogy álneves, magyar író. Majdnem elhittem. Ha az lenne, miért lenne fordítója a könyvnek?
Mielőtt megkaptam (-vettem) ezt a könyvet, nem tudtam biztosan, hogy sorozat. A második részével nagyon sok helyen találkoztam, de ezt alig láttam valahol. Aztán elkezdtem nézni Attila videóit, és ő azt állította, hogy nagyon jó, ezért elhittem neki. (Itt közrejátszik, hogy nem mindent hiszek el, amit csak úgy mond, mert én utálom a Vámpírakadémiát, ő viszont szereti.) Szóval Attila véleménye volt az utolsó csepp a pohárban. Eljutottam a döntésig, hogy nekem is kell.
Plusz pont, hogy trilógia, ami szerintem pont elég terjedelmileg.
Plusz pont, hogy kijött az utolsó része is, így nem kell várnom, hogy mi lesz a vége.
Plusz pont, hogy nagyon tetszik a borítója. Igazából mindhárom résznek nagyon tetszik a borítója.
Plusz pont, hogy több, mint 300 oldal, ezért nevezhető könyvnek, de nincs 450, hogy kihívás legyen.
Nagyon összetett történet. 9% hazugság, 40% menekülés, 20% izgatottság, 1% szerelem, 30% siker. Szerintem ez már így befutó. 


Ez a világ két részre oszlik (az USA-n kívül nem ismernek mást): Köztársaság és Kolóniák. 
Az előbbiben az Első Polgár irányít, a Szenátus segítségével. Ott több szektor van, mindegyiknek más a neve és a hivatottsága. 
Pl. Rubin szektor - gazdagok lakják, mindenük megvan
     Lake szektor - nyomornegyed, éheznek, a Ragály áldozatai
A Köztársaságban tikettekben fizetnek, Day-nek kb. 4000, June-nak több millió van. 
A Kolóniákról (nem többesszám!) szinte semmit nem tudni, a Pajzson kívül vannak, és hadban állnak a Köztársasággal. 


June Iparis az a lány, akit nagyon szívesen elfogadnék testvérnek vagy barátnőnek. Bár a helyzetét nézve nincs sok ideje egyikre sem.Végre egy név, amivel még nem találkoztam! A June nekem eléggé tetszik. Nemcsak a hangzása vagy az egyszerűsége miatt, hanem a jelentése miatt is. Az Iparis vezetéknévhez pedig hozzá lehet szokni, hiába furcsa, hogy I-vel kezdődik. Ez a két név szerintem tökéletesen kiegyensúlyozza (?) egymást.
June 15 éves és nemsokára végezni fog az egyetemen. Aha, itt jön a
kérdés: Mi van? Ennyi idősen el se lehet kezdeni, nemhogy befejezni. Ez viszont maradjon meg az olvasók titkának.
June-nak szerintem elég merev természete van. Olyan lánynak tűnik, aki mindig egyenes háttal jár, szoros copfba fogott hajjal, smink és ékszerek nélkül, illetve nincs háziállata. Ez 90%-ban igaz is. Hogy melyik a hiányzó 10%, azt tippeljétek meg.

Day pedig az a srác, akit vagy megcsókolnál, vagy megölnél. Nincs aranyközépút.Amikor első ízben olvastam, hogy hívják, azt hittem, valamit félreolvastam. Aztán örültem, hogy nem, mert így egy csomó kérdés merült fel bennem, amikre aztán egytől egyig megkaptam a választ, szépen eloszlatva a cselekményben.
A személyiségét illetően elég heves jelenség. Olyan, mint egy hurrikán. Jön, megy, és amit maga mögött hagy, azt lehetetlen helyrehozni. Ez alapján nekem se lenne szimpatikus, de ha nem ismered a hátteret, ne ítélkezz! Szerintem ez a valós életben is fontos kéne, hogy legyen.
Sokszor elfelejtettem (valahogy nem tudtam elképzelni), hogy bőven váll alá érő, fakószőke haja van, ami nekem annyira nem jön be. Talán ez az oka. De lényeg a lényeg, ha olvasnátok, ti ne felejtsétek el, ugyanis fontos, hogy Day szőke. Az ilyen apróságokat (hogy milyen a haja, a szeme...) hamar elszoktam felejteni (kivéve a kedvenceimet), de Day-ről szerintem a szőke haja mindenképp eszembe fog jutni. 
Mondhatnám, hogy sajnálom, amit át kellett élnie, mert igaz, de nem ő lenne Day, ha ezek után nem állna meg a lábán, próbálván bosszút állni azokon, akik miatt ide jutott.
June-ra ugyanez igaz. 


Egyetlen kérdésem maradt az egész történettel kapcsolatban, ami (még) nem derült ki, de a kérdés megértéséhez ez az alap:

Minden gyereket 10 éves korában alávetnek a Próbának. Ez három szakaszból áll: fizikai állapotfelmérés, szóbeli-, és írásbeli vizsga. 1500 pont a maximum, amit el lehet érni, és ezt eddig (hivatalosan) csak 1 fő ért el. Ha elbuksz, elvisznek valahová (valamiféle "tábor"-ba), ha eléred a határt, dolgozhatsz, ha jól teljesítesz, mehetsz egyetemre...stb.


És íme a kérdésem:


Miért változtatná meg bárki egy gyerek pontszámát?


Ennek, remélem, még lesz szerepe. Ez a téma nagyon érdekel. Kicsit beavatottas, de mégse. Őszintén nem tudnék dönteni, melyik tetszik jobban, bár a rothi sztori kíméletesebb: ott csak 16 éves korukban kell dönteniük. Ez a kulcsszó. Mert itt nem dönthetnek. 
Bár elég kevés romantikus jelenet volt, azért örülök, hogy azokat mind a kettejük szemszögéből kivesézték. Olvashattuk June érzéseit, miként változott meg, hogyan lett a bátyja gyilkosából egy srác, aki felébreszti benne a női érzékeit. Olvashattuk Day oldaláról az eseményeket, hogyan lett az utcai bunyós lányból egy köztársasági katona, az ellenség lánya, akit utálnia kéne, mert az ő bűne a szerettei halála. Ez mind szép és megindító volt, ki nem hagytam volna.

Ha téged is érdekel egy trilógia, ami legfőképp a háborúra koncentrálódik, egy legendás fiúra és egy köztársasági katona lányra, ajánlom, hogy elolvasd az összes kötetet! Nem fogod megbánni!


Köszi, hogy benéztél!